اجزای موتور دیزل

اجزای موتور دیزل ، در گذشته مردم ، موتورهای دیزل را به عنوان موتورهایی پر سر و صدا همراه با بویی نامطبوع می شناختند. در سال 1985 تغییرات مهمی در سیستم احتراق این موتورها صورت گرفت که باعث بهبود عملکرد آنها شد. مروزه در وسایل نقلیه مختلف مانند ماشین ها ، قطار، کامیون، کشتی و حتی زیردریایی ها از موتورهای دیزلی استفاده می کنند.

موتور دیزل :


موتور دیزل یک موتور احتراق داخلی است که در آن شمعی برای جرقه زدن وجود ندارد. در واقع این موتور بدون نیاز به جرقه الکتریکی ، ماده سوختنی را شعله ور می کند. بدین صورت که ابتدا هوا و ماده سوختنی با تراکم بسیار بالا با هم ترکیب می شوند. در مرحله بعد عمل احتراق صورت می گیرد، اما انفجاری رخ نمی دهد.

اجزای موتور دیزل :

- قطعات داخلی موتور دیزل :


این قطعات شامل سیلندر، سر سیلندر، بوش ها، پیستون، رینگ، دنده ها، سوپاپ ها، پمپ روغن، واشر و کاسه نمد، رادیاتور، تسمه پروانه ، ترموستات، لوله های آب، سیستم های ورود هوا و خروج دود، سیستم کمکی، شاسی فولادی نگهدارنده موتور می شوند.


- سیستم خنک کننده :


این سیستم شامل رادیاتور، فن خنک کننده، تسمه پروانه رادیاتور، پمپ آب، ترموستات، لوله های شیلنگ آب می شود.


- سیستم برق رسانی :


در این سیستم ، سوئیچ، چراغ وعقربه های هشدار دهنده، دینام، شمع، کوئل، سیم کشی، آفتامات (رگولاتور)، استارتر و ترمواستارت وجود دارد.


- سیستم سوپاپ :


این سیستم شامل قسمت های مختلفی مانند سوپاپ دود و هوا، مجموعه اسبک، استکانی و میل استکانی، راهنمای سوپاپ، میل سوپاپ و نشیمن گاه سوپاپ می شود.


- سیستم روغن کاری :


در ساختمان موتور دیزل، سیستم روغن کاری شامل محفظه روغن، پمپ روغن، صافی روغن، سوپاپ بای پس، فیلتر روغن و کولر روغن ( در تمام موتورها وجود ندارد) می گردد.


- سیستم ورود هوا و خروج دود :


در این سیستم، هواکش، فیلتر هوا، چندراهه هوا، توربو شارژ، خنک کننده هوا، چندراهه دود( مانیفیلد)، منبع و لوله اگزوز وجود دارد.


- سیستم سوخت :


قسمت های مختلف این سیستم شامل باک، لوله انتقال سوخت، پمپ انژکتور، پمپ اولیه، لوله فشار قوی، انژکتور و ... می شوند.

تقسیم بندی موتور دیزل از لحاظ ساختار ( تعداد سیلندر) :


- موتورهای خطی
- موتورهای خورجینی

تقسیم بندی موتور دیزل بر حسب نحوه کار کردن :


- موتور دو زمانه
- موتور چهار زمانه


چهار عمل اصلی که در موتورهای چهار زمانه و دو زمانه انجام می گیرد :


- مکش یا تنفس :


در این حالت پیستون از بالاترین مکان خود به سمت پایین ترین مکان حرکت می کند. در این زمان سوپاپ تخلیه بسته و سوپاپ هوا باز است. پایین آمدن پیستون باعث ایجاد خلا نسبی در سیلندر می شود. در این مرحله هوای خالص از قسمت مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر می گردد. در انتها سوپاپ هوا بسته می شود و هوای خالص در سیلندر باقی می ماند.


- تراکم یا فشار :


در مرحله تراکم، پیستون از پایین ترین قسمت به سمت بالاترین قسمت حرکت می کند. در این حالت سوپاپ های هوا و تخلیه بسته هستند. هوای داخل سیلندر متراکم می شود و فشار داخل سیلندر افزایش می یابد. این تراکم زیاد باعث می شود تا حرارت هوای داخل سیلندر به شدت افزایش یابد.


- کار یا انفجار :


در این مرحله، هنوز سوپاپ ها بسته اند و پیستون به بالاترین نقطه می رسد. مقداری مواد سوختنی ( گازوئیل) به درون هوای داغ و متراکم محفظه احتراق پاشیده می شود. ذرات مواد سوختنی تحت تاثیر حرارت بالا، شعله ور می شوند و همچنان عمل سوختن ادامه پیدا می کند. فشار زیاد گازهای منبسط شده باعث حرکت پیستون به سمت پایین می شود. شاتون، حرکت پیستون را به میل لنگ منتقل می کند. این امر باعث گردش میل لنگ می شود.


- تخلیه یا دود :


زمانی که پیستون در مرحله قدرت به پایین ترین مکان خود می رسد، سوپاپ تخلیه باز می شود. این امر موجب می شود تا گازهای سوخته و تحت فشار از سیلندر خارج شوند. در این مرحله پیستون از پایین ترین نقطه خود به سمت بالا حرکت می کند و تمام گازهای سوخته را از سیلندر خارج می کند. در انتها پیستون به سمت پایین حرکت می کند و با ورود به مرحله تنفس ، یک سیکل جدید شروع می شود.